Økonomi: hvordan få det til å gå rundt?
Dato: 14.mai
Tid: 15.00-18.00
Sted: SoCentral, Sentralen, Øvre Slottsgate 3
Utgangspunktet for prosjektet Fremtidens nabolagshus var at vi så at det ofte er utfordrende å finne økonomisk bærekraftige driftsmodeller for nabolagshus. Bakgrunnen for dette er flerdelt:
Formålet med nabolagshus er gjerne å skape et åpent og inkluderende tilbud for nærmiljøet. Det betyr at prisnivået ofte må ligge på rimelige eller gratis for å nå de man vil nå.
Kommune eller bydel er presset på økonomi og denne typen møteplasser er ikke en lovpålagt tjeneste. Det betyr at det er vanskelig å prioritere midler til slike tilbud
Det er generelt vanskelig å få støtte til drift fra stiftelser, tilskuddsordninger osv.
Så hvordan kan man få det til å gå rundt likevel? En del av svaret for å få til en bærekraftig driftsmodell tror vi vil være å få til samarbeid mellom flere parter som bidrar med ulik kompetanse og ressurser. I tillegg er sambruk/flerbruk, rett og slett høyest mulig utnyttelse av lokalene, en mulig måte å redusere driftskostnader per aktør. Det finnes åpenbart ikke noen fasit her, men vi tror at for å sikre en mest mulig robust økonomisk modell er det lurt med flere ulike inntekts- og finansieringskilder. På denne måten sprer du risikoen fordi du ikke er avhengig av kun en aktør. I tillegg kan det være lurt å sikre at kostnadene du ikke kommer utenom(f.eks husleie, strøm, internett) dekkes av relativt forutsigbare inntekter/finansiering.
På denne samlingen jobber vi konkret med:
Budsjett: Hvilke er de største kostnadene våre og hva er vårt minimumsbudsjett? Hvilke muligheter har vi for å redusere kostnader? Introduksjon i plenum og arbeid i grupper.
Kartlegging av mulige inntekter, tilskudd/søknadsmuligheter og annen finansiering. Introduksjon i plenum og arbeid i grupper.