Bildetekst
Nabolagshuset er et konsept utviklet av Kirkens Bymisjon i perioden 2020-2024. Det hele startet med et pilotprosjekt sammen med Ferd Eiendom, med Nabolagshuset, Petersborg sentrert på Ensjø i Oslo. Målet med piloten var å etablere et bærekraftig konsept, både økonomisk og sosialt, med ambisjonen om at nabolaget selv skulle ta eierskap til husets aktiviteter gjennom frivillighet, medvirkning og samskapning.
Nabolagshus er et konsept som først og fremst er et fysisk møtested for nærmiljøet, med tilhørende åpne, gratis og lavterskel aktiviteter og tilbud i regi av de som bor i området, ungdommer i jobb og samarbeidspartnere. Målet er at innbyggerne skal trives, ønske å bli boende lenger, og bidra til å styrke verdien av sitt eget nabolag.
Formål: Formålet med konseptet er å motvirke utenforskap og styrke en følelse av tilhørighet, stolthet og trygghet i lokalsamfunnet.
Organisert som: Ferd Eiendom eier huset, Kirkens Bymisjon drifter stedet.
Type bygg: Gammel Murvilla fra 1870, var direktørboligen til Tidemann Fabrikker.
“Kirkens Bymisjon som aktør kan ta en annen rolle enn eiendomsutviklere og kommune/bydel kan ta,
og det er en fordel”
“Partnerskapsmodeller og samskapning bidrar til langsikt økonomisk og sosial bærekraft”
320 kvm i tre etasjer med kjeller.
1. etasje med kjøkken, hall, møterom og kontor
2.etasje med to aktivitetsrom og et møterom
Loftstue med rom for aktiviteter.
Uteplass med hage og terrasse.
Hovedaktiviteter:
Innhold og aktiviteter: Driftes av Kirkens Bymisjon gjennom frivillighet, unge i jobb eller eksterne
aktører.
Unge i jobb: Nabolagshuset, Petersborg ansetter ungdom i alderen 13-18 år, som er viktige ressurser
for driften av huset. De jobber blant annet med renhold, som aktivitetsledere på etterskoletilbud, som vertskap på utleie og arrangerer barnebursdager.
Frivillighet: Frivillige er et viktig element av Nabolagshusene, enten de bidrar på aktiviteter eller
starter opp egne aktiviteter/tilbud. De frivillige bidrar til at det finnes aktiviteter for alle
generasjoner, og på den måten bidrar til at Nabolagshuset blir en møteplass for generasjoner på
tvers. Vi ønsker å ivareta ildsjeler i nabolaget, få opp lokal aktivitet og være en fasilitator for dem
som ønsker å starte en aktivitet for nabolaget.
Booking/utleie: Booking og utleie er en sentral del av den bærekraftige driftsmodellen til
Nabolagshuset, Petersborg. På Ensjø hvor mange bor trangt er det fint å ha en møteplass som kan
benyttes til livets store og små markeringer.
Økonomien er sammensatt av ulike partnerskapsavtaler, prosjektmidler, sameieavtale og inntjeningsmuligheter på Nabolagshuset.
x-antall kroner fra utbygger/utvikler (samarbeidsavtale, prosjektperiode vs. driftsperiode vil påvirke
beløpet)
x-antall kroner fra bydel/kommune (partnerskapsavtale)
x-antall kroner fra det private markedet (sponsoravtaler, samarbeidsavtaler)
x-antall kroner fra utsøkte prosjektmidler (fond, kommunale midler, stiftelser etc.)
x-antall kroner fra sameieavtaler
x-antall kroner fra utleie/booking/salg av varer og tjenester
Huset har gått fra to årsverk i etableringsfasen til nå seks årsverk fra Kirkens Bymisjon. I full drift utgjør dette ca:
2 årsverk på unge i jobb og arbeidsleder
0,5 årsverk på kommunikasjon
2 årsverk på koordinering av frivillige og utvikling
1,5 årsverk på daglig drift (daglig ledelse og booking/utleie)
Leieproser fordelt på tre nivå:
1.Er du lokalt forankret og har gratis aktivitet er det gratis å bruke lokaler
2.Tar du noe betalt for aktiviteten betaler du redusert leie
3.Kommersielt - (sjeldent de leier ut kommersielt) Markedsleie, halv pris for sameier
Organisering
Ferd Eiendom som har stått for store deler av utbyggingen på Ensjø ønsker å være en
eiendomsutvikler som tenker langsiktig, de ønsker å være en del av nabolaget også etter de er ferdig
å bygge. Derfor ble det bestemt at den vernede villaen skulle gis tilbake til nabolaget, og Kirkens
Bymisjon ble valgt til å drifte huset som har som mål å skape et trygt nabolag, hvor beboerne ønsker
å bli boende lenge. Nabolagshus-konseptet operer med en trinnvis implementering av ansvar,
økonomi og drift. Så i prosjektperioden er eiendomsutvikler mer involvert, hvor de trekker seg mer
ut når huset går over til drift.
Ensjø er et helt nytt boligområde, prosjektet har som mål å bidra til å bygge nærmiljøet. Ambisjonen for huset er mest mulig bruk 24/7. Motivasjonen ligger i å jobbe forebyggende mot utenforskap, være et viktig møtested og å skape trygge nabolag hvor beboerne ønsker å bli boende lenge.
Unik finansieringsmodell og partnerskap
Å ha en bærekraftig driftsmodell gjør det mulig å sikre langsiktighet for oss, beboerne og samarbeidspartnere. Innovativ finansieringsordninger i bruk med 1 kr per leilighet per borettslag.
Arbeidstrening og ungdomsjobber
Har hatt over 80 ungdommer i jobb siden oppstart. De bidrar med oppgaver i drift, men er primært med på å skape aktiviteter for barn. Vi har et unikt tredelt program som sikrer god oppfølgning og arbeidstrening, som igjen skaper ansvarsfulle og attraktive arbeidstakere. Mange av de unge som er ansatt ved Nabolagshuset får seg nye jobber i lokalmiljøet.
Nabolagsmetodikken
Nabolagsmetodikken ble utviklet i prosjektperioden på Nabolagshuset, Petersborg. Det er en metode for å utvikle aktiviteter og tilbud, engasjere frivillige og sikre bærekraftig drift av et Nabolagshus. Gjennom metodikken arbeides det kontinuerlig med medvirkning for å sikre at nabolagets interesser og behov blir ivaretatt. Nabolagets opplevelse av innflytelse i beslutningsprosessene skaper eierskap til huset, noe som er en viktig faktor for å engasjere frivillige og ildsjeler. Selv om ansatte drifter huset, er det avgjørende at nabolaget er delaktig i driften.
Gammelt hus: Villaen er vakker og verneverdig, som betyr at den ikke nødvendigvis er kompatibel med drift 24/7. Det er tar mye tid både for Kirkens Bymisjon og Ferd Eiendom å holde i stand huset, når aktivitetsnivået er så høyt som det er på Nabolagshuset, Petersborg.
Omfattende partnerskapsmodell der flere investerer mye
Petersborg har en omfattende versjon av en partnerskapsmodell for drift av et nabolagshus. En aktør som Kikrens Bymisjon kan ta en annen rolle enn det en eiendomsutvikler og en bydel/kommune kan. Her har utbygger istandsatt huset og tilrettelagt for inkluderende drift, bydel har etter hvert gått inn med lønnsmidler. Kirkens Bymisjon kan søke på andre midler enn bydel, og i tillegg har de investert mye egne ressurser og klart å koble på nabolaget i utvikling av aktivitet. Med mange som bidrar finansielt, og mulighet til å ha seks fulltidsansatte blir tilbudet mindre sårbart og de kan ha stor aktivitet hver dag året igjennom.
En aktør som har kompetanse på samarbeid og er villig til å legge inn mye tid og egne ressurser
Kirkens Bymisjon har et formål som matcher bra for drift av inkluderende møteplasser, en visjon om å være radikal på samarbeid og et ønske om å utvikle en modell organisasjonen kan bruke for drift av lignende steder. De har med andre ord hatt en sterk egenmotivasjon for å investere mye tid og ressurser i å få det til i huset. I tillegg har kunnskapen og de personlige egenskapene til Kirkens Bymisjon sin prosjektleder vært avgjørende. Rollen som koordinator og ansvarlig har vært svært viktig for å skape samarbeid og bygge gode relasjoner.
Samskaping og medvirkning
Lagt vekt på at nabolaget og brukerne av huset har reell medbestemmelse og påvirkning. Vektlagt at de selv må være med og lage aktiviteter og få ting til å skje. Jo mer naboer blir kjent med de ansatte og har brukt huset, jo mer kommer de med innspill.
Motiverte for å investere da de henter ut stordriftsfordeler på sikt
Kirkens Bymisjon har startet en stor satsning på nabolagshus som en konsekvens av erfaringene fra Petersborg. Prosjektleder for etableringen av huset er nå satt til å lede oppbygningen av dette sentralt i Kirkens Bymisjon som virksomhetsleder. Hensikten er å sørge for at de ulike nabolagshus prosjektene organisasjonen jobber med snakker samme språk, trekker ut felles erfaring. Masse stordriftsfordeler å hente for organisasjonen, kompetanse på drift, barn og unge, ungdomsjobber, og annen nyttig kompetanse som kan flyte mellom husene.
1.Læring til andre som er i oppstart:
Forstå din partner og sett tydelige felles mål
Det tar tid å bygge opp et nabolagshus, både inntekt og aktiviteter
Bruk tid på å teste måter å leie ut lokaler på før langsiktige avtaler inngås
Innsikt blir raskt utdatert, ikke lås dere på målgruppe. Nabolagshuset er det nabolaget ønsker at det skal være, så målgruppe og aktiviteter/tilbud vil endre seg med tiden.
Bygg opp gode rutiner for å sikre effektivitet ved utleie. Utleie av gammelt hus og mye sambruk krever tilsyn og gode rutiner
2. Læring med tanke på dialog med sameier/naboer:
Viktig å forankre verdien som nabolagshuset har for nabolaget, og synliggjøre
hvilken rolle man spiller i fellesskapet – det være seg sameier eller enkeltpersoner
Tydeliggjør at man ikke er en kommersiell aktør.
3. Læring med tanke på drift
Velg robuste løsninger dimensjonert for mye bruk. Når man driver med høyt nivå av aktivitet og utleie vil det blir dyrt på sikt å måtte bytte ut løsninger og møbler som ikke egner seg til mye bruk.
Koordinering og drift er tidkrevende og krever egne ansatte.
Gi naboene tillit. Ansatte har ikke mulighet til å være på huset 24/7, og derfor baserer Nabolagshuset seg mye på ansvar under tillit.
4. Læring med tanke på måling av effekt
Å måle sosial effekt er en langsiktig prosess som krever nøye grunnarbeid og kontinuerlig oppfølging. Kirkens Bymisjon og Ferd samarbeider om å utvikle et eget verktøy for måling av sosial effekt.